6 עובדות מדהימות על בני נוער

6 עובדות מדהימות על בני נוער

הצעירים של היום מעצבים את עולמנו, מעבר לכך שאלו יהיו מנהגי המחר, הצעירים היום כבר מובילים את עולם המחר והכוח שלהם להשפיע הוא כמעט בלתי מוגבל, כיום צעירים כבר מעצבי מגמות טרנדים ואופנות, צעירים מאמצי טכנולגיה מוקדמים וצעירים גם  יודעים להשתמש ולהפעיל את הכוח של ברשתות החברתיות, צעירים מובילים דעת קהל, מפתחים תכנים עבור הקהילה, מסייעים לעזרה לזולת ועוד ועוד… למעשה הצעירים של היום הם העתיד של מחר.

לכן אצל צעירים, גיל ההתבגרות מאופיין בשינויים אישיים ובין אישיים משמעותיים מבחינת בגרות פיזית, פסיכולוגית וחברתית אצל המתבגרים שינויים אלו משפיעים גם באופן ישיר על הבריאות והרווחה של המתגבר מה שמשפיע באופן ישיר על הדרך שבו המתבגר יסגל לעצמו כישורי חיים וירכוש לעצמו חוויות מוצלחות.
בגיל ההתבגרות, הצעירים  לראשונה צריכים להתמודד עם התנסיות חדשות ונדרשת רגישות חברתית מוקפדת על מנת להפוך את תקופת גיל ההתבגרות לחלון הזדמנויות מצוין עבור בני הנוער.

להלן 6 עובדות מדהימות (ומוכחות מחקרית) על גיל ההתבגרות אצל ילדים ונוער.

תורגם ממאמרו של דר' רון דאל רופא ילדים ומדען התפתחותי לנוער.

1. הזדמנויות יוצאות דופן דווקא בגיל ההתבגרות.

למרות שהמוח שלנו משתנה ככל שאנו גדלים, גיל ההתבגרות הוא התקופה הגדולה ביותר עבור שינוי, זה קורה בין השאר בגלל שינויים פיזיים, נפשיים וחברתיים גדולים שעוברים על המתבגרים.
מה שהופך את גיל ההתבגרות לזמן מצוין ללמידה חווייתית וחברתית לצעירים, בתקופה זו נבנה החוסן הנפשי שלהם. הם מתמודדים עם החלטות ועם ההשלכות של מעשיהם, מתמודדים עם כשלון והצלחה ומפתחים רגישות חברתית.
השקעה בבני הנוער באמצעות יצירת מסלולי לימוד והתפתחות מאפשר להם לקבל כלים טובים יותר להמשך חייהם הבוגרים, משפר את איכות החיים שלהם ושל הסובבים אותם. לצעירים כיום יש שפע של אתגרים וגם פערים והשקעה נבונה ונכונה בפיתוח אישי עבורה היא הדרך שתתווה עבורם את המסלול הנכון.
עובדה מס' 1

2.הזמן הטוב ביותר לפיתוח מסוגלות הוא בגיל ההתבגרות.

למתבגרים יש מוטיבציה ייחודית לנסות דברים חדשים ולהתמקד בלעצב את זהותם כמתבגרים על מנת שיוכלו לשגשג בעתיד בעולם המבוגרים, מוח שלו מתבגר עדיין בתהליך התפתחות אך דווקא בתקופה זו בני הנוער בנויים לחוויות למידה אינטנסיבית ולמעשה זה השלב שבו הם עובדים מילדות אל העולם הגדול.

על מנת להשתלב בחברה כאדם בוגר נדרשת כמות עצומה של ידע, מיומנויות וכישורים חברתיים חדשים מול האתגרים החברתיים בעולם המבוגרים, ולכן יש לאפשר תהליך למידה גמיש לצעירים אשר מכיל חוויות מהחיים האמיתיים ומפגיש אותם ומכין אותם לפגוש כשלונות לצד הצלחה, הצורך של מתבגרים לחקור, להסתקרן להוביל ולהשתתף כל אלו מהווים 'אבן דרך' להשתלבות מוצלחת בחייהם הבוגרים.המשיכה של מתגברים לחוויות חדשות למעשה מכשירה את הדרך שלהם בעתיד להתמודד עם משימות ההתפתחותיות הנחוצות להם על מנת להתקדם בעולם המבוגרים.

הדוגמא הבולטת ביותר מתחילה מגיל פעוטות, שבה התינוק עלול ליפול יותר מ 100 פעמים ביום!, אך ניסיון ועוד ניסיון אינן פעולות בלתי רציונליות ואינן סימן לליקוי קוגניטיבי. להפך הנחישות שמתגלה כבר מגיל הילדות המוקדמת היא הזדמנות מדהימה ללמוד ולהסתגל ולפתח מיומנויות שיסגלו להם את האפשרות להפוך לילד גדול ועצמאי, גיל ההתבגרות הוא תקופה דומה של למידה מהירה והתפתחות מוחית, יצירת סביבת למידה תעזור לפתח לכל מתגבר את הזהות היחודית המתאימה עבורו.
עובדה מס' 2

3. חוויות חדשות מכינות את הנוער לאתגרי הבגרות

מתבגרים נוטים יותר מילדים או מבוגרים להימשך לחוויות חדשות ואינטנסיביות. שינויים הורמונליים גם מגבירים את המשיכה של החוויות החדשות הללו, במיוחד אלו שמבטיחות להגביר את המעמד החברתי. בנוסף בגיל ההתבגרות המוח שלנו מגיב לדופמין בצורה הטובה ביותר ולכן צעירים מחפשים כל הזמן לייצר עבורם עוד "תחושות טובות" ותחושות של "גמול" מה שיכול להסביר את המשיכה שלהם אחר ריגושים חדשים.

הרצון להתנסויות חדשות דוחף צעירים לנסות ולפתח את כישוריהם בתפקידים חדשים עם תחומי אחריות משתנים כמו יכולות חברתיות, היכולת להיות עצמאי ועוד, ולמעשה בתקופה זו אתגרי הבגרות מתחילים להופיע מה שמאפשר לצעירים לפתח את הזהות שלהם להיות יותר עצמאיים יותר חברתיים לפתח את כישוריהם ולהגיע להשיגים.

דחף הסקרנות אצל צעירים יכול להתבטא בצורה מרדנית שלילית וגם בצורה אמפטית וחיובית, יצירת סביבה בטוחה המייצרת הזדמנויות ומספקת התנסויות חיוביות כגון: השתתפות בהצגה בית הספר, לשחק בקבוצת ספורט, תרומה לקהילה או עזרה לזולת. למעשה הדחף אצל צעירים לחוויות חיוביות או שליליות נגרם מאותו אזור במוח המשחרר דופמין ועל מנת למנוע התנהגות מרדנית ונטילת סיכונים מיותרים אצל מתבגרים יש לייצר סביבת התפתחות מאתגרת עבורם.
עובדה מס' 3

4. חשיבות המעמד החברתי אצל בני נוער

מתבגרים רגישים יותר לכבוד ולמיקומם בהיררכיות חברתיות. ההתמקדות האינטנסיבית הזו בשייכות ובהשגת כבוד היא חשובה מבחינה התפתחותית, מעודדת מתבגרים צעירים להיות מותאמים יותר לנורמות חברתיות ותרבותיות, ומבטיחה שהם ילמדו את הכישורים הדרושים להם כדי להסתגל לדרישות החברתיות המורכבות יותר של הבגרות.

מתבגרים, יותר מילדים צעירים יותר או מבוגרים, רגישים מאוד לנוכחות בני גילם ולמעמדם החברתי. גם כאשר בקצה גיל ההתבגרות עדיין מתבגרים ‘מחפשים’ אישור מהורים, מורים ומבוגרים אחרים בחייהם לאיתות חברתית חיובי, מחקרים גם הראו שאפילו הערות קטנות של מצד המבוגרים יכולות להוביל למסלולים חיוביים יותר עבור מתבגרים.

עובדה מס' 4

5. גיל ההתבגרות מתחיל מוקדם מדי ונמשך זמן רב מדי עד שנות העשרים המאוחרות.

למרות שאנשים רבים משתמשים במונחים "מתבגר" ו"נער" לסירוגין, גיל ההתבגרות מכסה טווח גילאים גדול יותר. לגיל ההתבגרות יש התחלה ביולוגית, החל מהתחלת התפתחות גיל ההתבגרות, בערך בגילאי 10 עד 12. תקופת ההתבגרות המוקדמת הזו עשויה להיות זמן חשוב במיוחד לקידום התפתחות חיובית של מתבגרים.

סוף גיל ההתבגרות הוא כמובן סוציולוגי ולמעשה מסתיים באימוץ התפקידים והאחריות של הבגרות, כגון מערכות יחסים מחויבות, קריירה ועצמאות כלכלית, בדרך כלל באמצע שנות ה-20 המאוחרות בחברות מערביות, בהערכה גסה גיל ההתבגרות משתרע על פני כ - 15 שנים בארצות הברית וברוב מדינות המערב.

עובדה מס' 5

6. בגיל ההתבגרות המתבגרים הם הכוח לשינוי חיובי בעולם.

מתבגרים הם מזמן קובעי הטרנדים של החברה - אימוץ והתאמת אופנה, שפה וטכנולוגיות חדשות שמעצבות את התרבות. הם מתוכננים לתרום לעולם הסובב אותם, מכיוון שהם מפתחים את הבשלות הקוגניטיבית להתחשב בנקודות המבט והצרכים של אחרים ויש בהם בכישורים החברתיים שלהם את היכולת לספק תמיכה רגשית ומעשית בדרכים משמעותיות.

היכולת הזו לעזור לאחר, משפחותיהם, לחבריהם ולקהילות שלהם, בשילוב עם הדחף שלהם לקראת תפקידים ופעילויות חדשות מביאים את המתבגרים להיות כוח לשינוי חיובי בעולם. מתבגרים משפיעים באופן פעיל על החיים והקהילות כשחקנים מרכזיים כמעט בכל תנועה חברתית מרכזית בהיסטוריה המודרנית. מתבגרים היו בחזית השינוי החברתי, מתנועת זכויות האזרח למחאה על מלחמת וייטנאם ועד להתארגנות למען זכויות להט"ב בעלי חיים ואיכות הסביבה. כיום ניתן לראות את הכוח והשפעה של צעירים בפעילות אקטיבסטית כגון: פעילות למען הפסקת שימוש בנשק, מניעת אלימות נגד נשים, טיפול במשבר האקלים ועוד.

המדע וההיסטוריה מזכירים לנו כל הזמן שלמתבגרים יש את הכוח להשפיע ולהיות חלק מכריע בעיצוב העולם עבור עצמם ועבור הדורות הבאים.
עובדה מס' 6
המאמר נכתב בהשראת דר' רון דאל רופא ילדים ומדען התפתחותי עם יותר מ-30 שנות ניסיון בעבודה בממשק של מחקר, תרגול ומדיניות במטרה לשפר את חייהם של ילדים ובני נוער. עבודתו התמקדה במחקרים בסיסיים של התפתחות נוירו-ביולוגית ופסיכולוגית, מחקרים קליניים ברפואת ילדים ופסיכיאטריה של ילדים, שינה, עוררות וויסות רגשות, למידה חברתית ורגשית והתחשבות בהקשרים החברתיים, המשפחתיים והתרבותיים המעצבים את ההתפתחות הנוירו-התנהגותית. הוא פרסם יותר מ-300 מאמרים מדעיים בתחומים של התפתחות ילדים ומתבגרים, בריאות התנהגותית/רגשית בנוער, התפתחות מוחית של מתבגרים וההשלכות על בריאות הציבור/מדיניות של עבודה זו. תחום מחקר מתפתח מביא נקודת מבט מדעית התפתחותית על הפגיעויות וההזדמנויות ללמידה חברתית שנוצרות על ידי שינויים מהירים בטכנולוגיה הדיגיטלית. על פני כל ההקשרים הללו, למידה והתפתחות בתחום יחסים חברתיים בריאים תופסים תפקיד מרכזי.כיום הוא משמש כמנהל, המכון לפיתוח אנושי ; ופרופסור בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ברקלי. הוא גם נשיא בעבר של החברה למחקר על התפתחות הילד ; היה אחד מהעורכים המייסדים של כתב העת Developmental Cognitive Neuroscience , והוא המנהל המייסד של המרכז למתבגר מתפתח.

כל מה שחשוב זה צמיחה והתפתחות. צעירים חייבים להתקדם בדבר הבא, פרספקטיבה נכונה, יצירתיות, דמיון, מוטיבציה, גמישות מחשבתית, שאפתנות, תעוזה, יצירת הזדמניות ועוד  הם התמהיל הדרוש עבור תקופת גיל ההתגברות.