לימודי שחמט בגיל הרך

לימודי שחמט בגיל הרך 
החל מגילאי 4-5
לפעוטות
גילאי גן

האם אפשר ללמד ילד בן 4-5 לשחק שחמט?

ההאם שחמט בכלל מועיל באיזושהי צורה למי שעוד לא עשה את היום הראשון בבית הספר?

אם אתם רוצים ספוליר אז התשובה היא כן להכל.

זה ידוע שפעוטות מפתחים יכולת למידה עצומה בשנות חייהם הראשונות, הפעוטות למעשה מתפתחים מתוך עניין וסקרנות והם מסוגלים לפתח כישורים רבים בזמן קצר, כישורים פיזיים כגון הליכה, קפיצה, טיפוס וגם כישורי למידה כגון פיתוח מיומנות שפה וכמובן כישורים חברתיים, ניתן גם להניח די בבטחון שכל הילדים אוהבים לשחק וחשופים כבר מגיל אפס למשחקי לוח וקופסא ממגוון תחומים ולכן לוח השחמט מהווה המשך טבעי מתוך עולם המוכר של הפעוטות.

לפעוטות יש את היכולת ללמוד שחמט בגיל מוקדם מאוד, חלקם אפילו מגיל שנתיים אך הגיל האידיאלי הוא יותר לכיוון גילאי ארבע חמש שכן בגילאים צעירים אלו ישנה אפשרות לפתח את שיטות ההוראה בהתאמה מדויקת לקהל היעד וישנם מגוון דרכים לעשות זאת.

חלק מהוראת השחמט לפעוטות מתקיימית באמצעות שימוש באיורים, צבעים, לימוד שמות הכלים במשחק, סידור הלוח ועוד.

לימוד שחמט זאת הזדמנות נהדרת לחשוף את הפעוטות לעולם השחמט ולהעניק עבורם שעות רבות של הנאה התורמות לפיתוח המיומנות החברתית החל מהגיל הרך.

שחמט לילדים – איך ללמד אותם?

קודם כל אל תמהר! שחמט הוא משחק פשוט להפליא, עם חוקים קלים אך מכיל עושר אינטלקטואלי של מילארדי אפשריות מסע.
אז ראשית, מומלץ שלא להעמיס מידע רב על הילדים אלא להתאים את תוכנית הלימוד בהתאמה למהירות הנכונה עבורם.
לכל קבוצה תלמידים יש את הקצב שלה שמושפע מאיכות ההדרכה, מספר המשתתפים ושעות הלימוד ולכן בקורסי שחמט אצלנו לגיל הרך תינתן התאמה מלאה ובהלימה מוחלטת לקצב התקדמות הכיתה, תוך הפקת שיעורים חוויתים ומהנים המספקים אתגר חברתי כבר בגיל הצעיר.

שחמט לילדים – למדו את ילדיכם שחמט לפני שהם מתחילים בית ספר

תמיד טוב שתהיה ערכת משחק בהישג יד, בדרך כלל המחיר עבור ערכה אינו יקר במיוחד והוא מגיע עם כל כמובן עם כל כלי השחמט, לימוד תזוזת הכלים במשחק זה השלב המאתגר ביותר שלאחריו יוכל הפעוט כבר לשחק משחק שחמט מלא מול חבר לקבוצה.
קורס שחמט לגילאים צעירים חייבים להתחיל מנקודת האפס ולקדם את הפעוטות בצעדים קטנים לעבר המטרה ללמד כבר מגיל צעיר את ערכי החברות, המשחק והספורט אשר כולם מושלבים יחדיו בעולם השחמט.
שיעורי הלימוד שלנו בגיל הרך מותאים לפעוטות בכך שכל מקטע בתוכנית הלימוד מבודדת את המשחק לחלקים פשוטים יותר, אשר מעניקים בסיס טוב יותר בתפיסת המשחק ובפיתוח הכשרון החברתי של הילד.
ישנם המון שיטות הוראה לשחמט עבור פעוטות המשלבות סבלנות וגישה יחודים.חלקם יעדיפו להתחיל עם אחד הכלים במשחק וללמד את החוקים הרלוונטים אחרים יעדיפו לשחק רק עם כלי הרגלי (חיילים) ובכך להתחיל להנחיל לבנות אסטרטגית משחק, השיטות הן מגוונות אך יעילות במיוחד מכיוון שהם מהווים יתרון בבפיתוח המיומנויות הנדרשות עבור המשחק.
המלצה שלנו, התחילו צעד אחר צעד עם כלי אחד בכל פעם, זה יוריד את העומס על התלמיד ויאפשר הישגים ותוצאות טובות יותר לאורך זמן.

מדוע להתמודד עם שחמט בגיל כל כך מוקדם?

ישנם מדינות בעולם כמו רוסיה ועוד שמלמדות כלימודי חובה שחמט החל מגילאי הגן, הסיבה היחידה שהם מלמדים מגילאים מעוד צעיר מכיוון ששחמט מלמד ילדים יסודות רבים כמו פתרון בעיות, מיקוד, סבלנות ומעקב ובכך מפתחים אצל הפעוט כבר מגיל צעיר כישורי למידה שמאפשרים לפעוט להשתלב טוב יותר במוכנות לקראת לימודים בוגרים החל מכיתה א דרך כל תחנות חייו, השחמט היא שפה אונברסלית המגשרת על פערים של גיל, מגדר ולאום.
ישנם כמובן מחקרים רבים שתומכים בהוראת השחמט מגיל צעיר מכיוון שהלכה למעשה המחקרים מראים שיפור בציוני המבחנים במקומות רבים כגון: מתמטיקה, מדעים, קריאה ועוד. למעשה, ילדים מצליחים יותר בבית הספר כשהם לומדים שחמט.
השחמט כמובן מפתח את היצירתיות, את הריכוז ואת המשמעת, בשיעורי שחמט המאמץ הוא מנטלי לפתור בעיות תוך משחק ספורטיבי וחברתי ולכן הקניית כישורי שחמט רלוונטים החל מגיל צעיר.

היתרונות של שחמט לילדים – סיבות חברתיות

אם עדיין לא השתכנעתם, השחמט הוא המשחק החברתי מהעתיקים ביותר בעולם ונחשב יעיל ומהנה עד היום וזוכה לפופלאריות רבה, ילדים לומדים להיות סבלניים ולחכות למהלך של היריב ובנוסף מתמודדים בתוך עולם של כללים שעליהם לפעול ומכיוון ששמירה על כללים הם קריטיים בגילאים צעירים ולכן זה משמעותי מאוד להתחיל ללמוד שחמט בגיל מוקדם.
לשחמט תמיד תוכלו למצוא יריב ראוי אם זה בחוף הים, אצל חבר, בחוגי בית ספר וטיולים, במועדוני שחמט, במשחקים און ליין ומשחקי שחמט בתוך המשפחה, הפכו את המפגשים האלו למהנים מסקרנים והזהרו מלהתיש את הילדים, עלינו לגרום להם להתרגש מהמשחק ומהאפשריות הרבות שטמונות במשחק המדהים הזה.
אתם תופתעו לגלות, אבל ילדים נמשכים באופן טבעי לשחמט, אם מלמדים אותם כמו שצריך הילדים ירצו להשתפר לעיתים קרובות להתמודד במשחקים מול חברים להתמודד עם הפסדים ולהתחיל לרכוש נצחונות.

שחמט אל תפחד ללמד את הילדים שלך

בעיקר אצל הורים שאינם משחקים שחמט ישנה תפיסה כאילו עולם השחמט הוא עולם מפחיד השייך ל'גאונים' חשוב להבין שאין שום אישוש לטענה זו מלבד תחושת הבטן של אותם ההורים, כל אחד יכול ללמוד לשחק ולשחק בצורה טובה יותר, השחמט כאמור מכיל חוקים פשוטים הניתנים ללמידה כמעט בכל גיל, בשביל לשחק שחמט אינך צריך להיות גאון אלא פשוט לעלות על המגרש ולשחק פעם אחר פעם, להשתפר ולהתקדם וזה אפשרי וזה קורה כל הזמן כל עוד יש עניין לתלמיד להמשיך להתפתח בתחום.
זאת גם הזדמנות מצוינת להורים לקיים פעילות נוספות עם הילדים, או בין האחים וללמוד גם הם את רזי המשחק ולקיים עוד פעילות חברתית משפחתית מהנה ומתגמלת.

מסקנה : התחילו ללמד שחמט את הילדים כמה שיותר מוקדם : )